Kas ir dvēsele?
1. Mozus 2:7 rakstīts: "Un Dievs tas Kungs
izveidoja cilvēku no zemes un iedvesa viņa nāsīs dzīvības dvašu; tā cilvēks
kļuva par dzīvu dvēseli." Tātad Bībele par dvēseli sauc cilvēku,
nevis kādu neatkarīgu ķermeņa daļu. To pašu apstiprina 5. Mozus 10:22:
"Tavi tēvi, septiņdesmit dvēseles, nogāja kādreiz uz Ēģipti..."
Vēl Bībele ar vārdu "dvēsele" apzīmē
dzīvību, piemēram, 1. Ķēniņu 17:21,22 Elija lūdza: "Kungs, mans
Dievs, lūdzu, šī bērna dvēselei atgriezties viņā!" Lai nerastos
doma, ka Elija lūdza, lai kāda nemirstīga būtne atgrieztos bērnā, var citēt
vēl vienu tekstu, kurā runāts par dzīvnieku lietošanu uzturā. "Tikai
noturies, ka tu neēd asinis, jo asinis ir dvēsele, un tu nedrīksti ēst dvēseli
kopā ar miesu." (5. Mozus 12:23) Ja mēs šajā tekstā vārda
"dvēsele" vietā liktu vārdu "dzīvība", tad iznāk, ka
asinis ir dzīvība, ko arī zinātne apstiprina. Kā dzīvības straume asinis
sirds dzītas plūst pa visām ķermeņa daļām, apgādājot tās ar visām
nepieciešamajām barības vielām un uzturot to pie dzīvības. Bet asinis ēst
Dievs aizliedzis, protams, ne jau tāpēc, ka baidītos, lai neapēstu dzīvu dvēseli
kopā ar miesu, bet gan tāpēc, ka asinīs ir bīstami mikrobi, un cilvēks var
saslimt.
Šīs rakstvietas norāda uz to, ka asinis ir
cilvēka dvēsele, viņa dzīvība. Tātad cilvēks nesastāv no miesas un dvēseles
(dzīvības), bet no miesas un gara, kopā veidojot dzīvu dvēseli -
cilvēku. (Dievs iepūta dzīvības dvašu nāsīs (ebr. ruah), izpletās
plaušas, iekustējās sirds un sāka ritēt asinsrite.)
Apustulis Pēteris raksta par cilvēka - dvēseles
- pestīšanu savā pirmajā vēstulē: "...kad jūs sasniegsit savas ticības
galamērķi, dvēseļu pestīšanu." (1. Pēt. 1:9) Pēteris ar to
nedomā kādas ārpusķermeņa būtnes pestīšanu, bet cilvēka kā dzīvas būtnes
pestīšanu; turpat tālāk viņš raksta: "Savas dvēseles šķīstījuši,
klausot patiesībai uz neliekuļotu brāļu mīlestību, mīliet cits citu no
visas sirds pastāvīgi, jūs, kas esat atdzimuši ne no iznīcīgas sēklas,
bet neiznīcīgas, no dzīvā un paliekamā Dieva vārda. (22., 23. pants)
Vēl varētu rasties jautājums - vai pārlejot
asinis, varētu iespaidot cilvēka raksturu. Ja mēs zinām, ka asinis nodrošina
dzīvību, bet raksturu nosaka nevis dzīvība kā tāda, bet cilvēka iekšējā
un ārējā pasaule. Pat divi bērni, kas cēlušies no tās pašas miesas un
asinīm, nav vienādi. Un tas ir labi - kāds rakstnieks ir teicis: "Ja uz
pasaules būtu otrs tāds pat cilvēks kā es, mana vērtība kristos uz
pusi". Dievam katrs cilvēks ir unikāls un neatkārtojams.
Mēs bieži dzirdam, ka cilvēki saka: "Tev
ir maiga dvēsele. Tas ir ļoti dvēselisks cilvēks." Faktiski tas nozīmē,
ka cilvēkam ir labs raksturs. Bet mēs jau zinām, ka Dieva Gars ir tas, kas
iespaido mūsu raksturu. Arī cilvēkā, kurš nepazīst Dievu, viss labais tāpat
nāk no Dieva Gara. No Radītāja rokām cilvēks iznāca ar pilnīgu raksturu,
ar Dieva likumiem rakstītiem sirdī. Grēka rezultātā raksturs tika izkropļots,
bet Dievs mūs nav pametis, Viņa Gars iespēju robežās darbojas pie katra
cilvēka. Ja mēs jautātu cilvēkiem, ko viņi domā par Dieva likumiem, tad viņi
piekristu, ka melot un zagt ir ļoti slikti. To visu, ko mēdz dēvēt par dvēseli
- jūtu pasauli, intelektu, raksturu, sirdsapziņu, mēs varam piedēvēt arī
cilvēka garam.
Vēl paliek jautājums, kas notiek ar dvēseli (tātad,
dzīvību), kad cilvēks mirst. Viņas gluži vienkārši vairs nav. Tāpat varētu
jautāt, kur palika uguns, kad nopūta sveci. Dieva dzīvības gars aiziet pie
Dieva. Es to iedomājos šādi. Esmu strādājusi krājkasē. Kad cilvēks vēlējās
slēgt rēķinu, mēs krājgrāmatiņai noplēsām vākus, uzspiedām zīmogu,
ka rēķins ir slēgts, un nolikām to arhīvā, kur tā tika uzglabāta. Tāpat
cilvēka gars - jūtas, intelekts, raksturs tiek glabāts pie Dieva, nevis kā būtne,
kas spējīga apkārt lidināties, bet drīzāk kā dokuments, kurš tiks uzrādīts
augšāmcelšanās rītā.
Bībele māca, ka cilvēks atkal pārvēršas par
zemi un nāve līdzinās dziļam miegam. Ījabs saka: "Bet cilvēks, varonīgais,
kad mirst, tad guļ bez spēka... Tā cilvēks, kas nāvē aizmidzis, nekad
vairs necelsies..." (Ījaba 14:10,12) Dāvids saka: "Kad gars iziet no
miesas, tad viņi atgriežas pīšļos, un tanī pat brīdī viņu nodomi aiziet
bojā." (Psalms 146:4)
Jēzus nāvi pielīdzināja miegam:
Lūkas ev. 8:
51 Un, namā iegājis, Viņš nevienam neatļāva iet līdzi, izņemot Pēteri,
Jāni un Jēkabu un meitenes tēvu un māti.
52 Un visi to apraudāja un nožēloja; bet Viņš sacīja: "Neraudiet,
viņa nav mirusi, viņa guļ."
53 Tad tie Viņu izsmēja, zinādami, ka tā bija nomirusi.
Jāņa ev. 11:
11 To Viņš teica un pēc tam saka viņiem: "Mūsu draugs Lācars ir
aizmidzis, bet Es eimu viņu modināt."
12 Mācekļi Viņam sacīja: "Kungs, ja viņš aizmidzis, tad viņš
izveseļosies."
13 Bet Jēzus to bija sacījis par viņa nāvi; viņi turpretim domāja, ka Viņš
runā par miegu.
Arī apustuļi nāvi pielīdzināja miegam:
Apustuļu darbi 13:
36 Jo Dāvids, savai paaudzei nokalpojis, ir pēc Dieva prāta aizmidzis, guldīts
pie saviem tēviem un redzējis iznīcību.
Pāvila 1. vēstule tesaloniķiešiem 4:
13 Mēs gribam, brāļi, lai jūs būtu skaidrībā par tiem, kas aizmiguši,
un lai jūs nenodotos skumjām kā tie, kam nav cerības.
14 Jo tāpat, kā mēs ticam, ka Jēzus ir nomiris un augšāmcēlies, Dievs
arī aizmigušos caur Jēzu vedīs godībā kopā ar Viņu.
15 To mēs jums sakām, balstoties uz mūsu Kunga vārdu: mēs, kas līdz mūsu
Kunga atnākšanai paliksim dzīvi, ne ar ko nebūsim priekšā tiem, kas
aizmiguši.
16 Pats Kungs nāks no debesīm, kad Dievs to pavēlēs, atskanot erceņģeļa
balsij un Dieva bazūnei: tad pirmie celsies tie, kas ticībā uz Kristu miruši.
17 Pēc tam mēs, dzīvie, kas vēl pāri palikuši, kopā ar viņiem tiksim
aizrauti gaisā padebešos, pretim Tam Kungam. Tā mēs būsim kopā ar To
Kungu vienumēr.
Bībele liecina, ka mirušie guļ līdz augšāmcelšanās
rītam. Būs divas augšāmcelšanās. Pirmie no miega modīsies tie, kuri savu
dzīvi būs uzticējuši vadīt Dievam, un dzīvos mūžīgi. Pēc tūkstoš
gadiem uz tiesu modīsies pārējie, tie, kuri Dieva žēlastību un Viņa sirds
pārveidojošo spēku būs atraidījuši. Tiesai sekos otrā nāve uguns jūrā.
(Cilvēks, protams, nedegs mūžīgi.) Atklāsmes grāmatā sacīts: "Svētlaimīgs
un svēts ir tas, kam daļa pie pirmās augšāmcelšanās. Pār tādiem otrai nāvei
nav varas." (Atklāsmes gr. 20:6)
Atliek vēl jautājums - no kurienes cēlusies dvēseles
nemirstības mācība un kam tā ir izdevīga? Dvēseles nemirstības pirmsākums
ir redzams jau Ēdenes dārzā. Dievs šajā dārzā pirmajiem cilvēkiem atļāva
ēst no visiem augļu kokiem, izņemot vienu. Dievs sacīja, ja cilvēks ēdīs
šī koka augļus, viņš mirdams mirs. (Ar to Dievs gribēja teikt: jūs
mirsiet, jūsu dzīvība, jūsu dvēsele jums tiks atņemta. Jūs nespēsit ilgi
dzīvot bez dzīvības koka, kurš atjauno organisma šūnas, bet grēciniekam
pieeja pie tā ir liegta.) Taču sātans Ievai stāstīja gluži pretējo:
"Jūs nemirsiet vis." Sātans mēģināja apgalvot: "Nē, jūs
nemirsiet, jūsu dzīvība, jūsu dvēsele pastāvēs mūžīgi." Kādi
briesmīgi meli! Šo dzīvības pavedienu, šo dzīvības asinsriti sātans
uzdod par būtni, kura spējīga novērot mūs no Debesīm, un cilvēki tam tic!
Dvēseles nemirstības pierādīšanai tiek minēti
Jēzus vārdi, kurus lasām Lūkas 16. nodaļā:
19 Bija kāds bagāts vīrs; tas ģērbās
purpurā un smalkā audeklā un dzīvoja ik dienas kārumā un līksmībā.
20 Bet viņa durvju priekšā gulēja kāds nabags, vārdā Lācars, tas bija
apklāts ar vātīm,
21 un priecājās, ja varēja ēst druskas, kas krīt no bagātnieka galda. Un
suņi nāca un laizīja viņa vātis.
22 Bet gadījās, ka nabagais nomira, un eņģeļi viņu aiznesa Ābrahāma klēpī.
Arī bagātnieks nomira un tika apglabāts.
23 Un no elles, kur viņš cieta mokas, viņš pacēla savas acis un ieraudzīja
Ābrahāmu no tālienes un Lācaru viņa klēpī.
24 Tad viņš sauca stiprā balsī: Ābrahāma tēv, apžēlojies par mani un
sūti Lācaru, lai tas iemērc pirksta galu ūdenī un dzesē manu mēli, jo
es ciešu mokas šai liesmā!
25 Bet Ābrahāms teica: piemini, dēls, ka tu savu labumu esi dabūjis, dzīvs
būdams, turpretim Lācars - ļaunu. Tagad viņš tiek iepriecināts, bet tev
jācieš mokas.
26 Un turklāt starp mums un jums atrodas liels bezdibenis, ka tie, kas no šejienes
vēlētos noiet pie jums, to nespētu, tāpat arī no jums pie mums.
27 Bet tas teica: tad es tevi lūdzu, tēvs, sūti to uz mana tēva namu!
28 Jo man ir pieci brāļi; lai viņš tos brīdina, ka arī tie nenonāk šinī
moku vietā.
29 Bet Ābrahāms atbildēja: tiem ir Mozus un pravieši, lai tie tos klausa.
30 Bet tas sacīja: nē, Ābrahāma tēv, bet, ja kāds no mirušiem pie viņiem
ietu, tad tie atgrieztos.
31 Bet Ābrahāms viņam sacīja: ja tie neklausa Mozu un praviešus, tie
neticēs arī tad, ja kāds no miroņiem celtos augšām."
Virspusēji lasot, tiešām var šķist, ka Jēzus
šeit apliecina mācību par dvēseles nemirstību. Bet izlasiet tekstu uzmanīgāk
- vai dvēselei ir rokas, pirksti un mēle? (24. p.) Un cik lielam jābūt
Ābrahāmam, lai visi ticīgie jūdi varētu sasēsties viņa klēpī? (22. p.)
Problēma ir apstāklī, ka ļoti reti kāds cenšas izprast šo Jēzus stāstīto
līdzību (nevis mācību par dvēseles nemirstību!) tās tiešajā un plašākajā
kontekstā. Bet iesākums šai līdzībai ir Lūkas ev. 15. nodaļas 3. pantā:
"Tad Viņš tiem stāstīja šādu līdzību...". Seko līdzība par
pazudušo avi, līdzība par pazudušo grasi, līdzība par pazudušo dēlu, 16.
nodaļā stāsts turpinās ar līdzību par netaisno namturi, kurš tiesas
dienai tuvojoties, laicīgi sagatavojās, lai nebūtu jācieš trūkums. Tad lasām
šādus vārdus:
14 Visu to dzirdēja farizeji, kas bija mantkārīgi,
un tie Viņu izsmēja.
15 Bet Viņš tiem teica: "Jūs paši nostājaties par taisniem cilvēku
priekšā, bet Dievs pazīst jūsu sirdis; jo, kas pie cilvēkiem ir augsts,
Dieva acīs ir negantība.
Šajā kontekstā, kad farizeji smējās par šo
gudro un viltīgo namturi un Jēzus ieteikumu nopietni padomāt un sagatavoties
nākotnei, Jēzus sāka stāstīt vēl vienu līdzību (arī iepriekšējās
bija līdzības!) par cilvēku, kas līdzīgi farizejiem nerūpējās par savu nākotni,
jo paļāvās uz to, ka ir Ābrahāma bērns (24. p.) un rezultātā piedzīvoja
rūgtu vilšanos. Jēzus izmantoja toreiz jūdu vidū izplatīto metaforu par
"Ābrahāma klēpi" (Paradīzi) un ikdienā lietotos nostāstus par
elli, kam gan bija visai mazs sakars ar Bībeles mācību par elli. Šīs līdzības
galvenā doma ir: padomā par nākotni un sagatavojies tai, nepaļaujies uz to,
ka esi miesīgs Ābrahāma bērns!
Radot pirmos cilvēkus, Dievs teica:
"... No visiem dārza kokiem ēzdams ēd, bet no laba un ļauna atzīšanas
koka tev nebūs ēst, jo tai dienā, kad tu ēdīsi no tā, tu mirdams
mirsi." (1. Mozus 2:16,17)
Nākamajā nodaļā lasām:
Tad čūska teica sievai: "Jūs mirt nemirsit, bet Dievs zina, ka tanī
dienā, kad jūs no tā ēdīsit, jūsu acis atvērsies un jūs būsit kā
Dievs, zinādami labu un ļaunu." (1. Mozus 3:4,5) Te atklājas īstais
nemirstības mācības autors: "Jūs nemirsiet" ir viņa vārdi kopš
tās dienas, "Jūs būsiet kā Dievs". Viņš pats vēlējās kļūt
par Dievu, bet tika izraidīts no Debesīm. To pašu viņš piedāvāja cilvēkam,
un cilvēks tika izraidīts no Ēdenes dārza. "Jūs nemirsiet" - viņš
cenšas iestāstīt ikvienam, kas meklē ceļu atpakaļ pie Dieva.
Ja ticam dvēseles nemirstībai, rodas problēmas
arī ar Bībeles mācību par Kristus otro atnākšanu, kad Viņš nāks uzmodināt
mirušos. Kādēļ modināt mirušos, ja viņi ir dzīvi? Kādēļ jādod augšāmceltajiem
cilvēkiem jauna miesa, ja dvēsele pēc cilvēka nāves "atraisīta"
jūtas labāk? (Filipiešiem 1:23). Jautājums ir, vai mēs pareizi saprotam, ko
Pāvils šeit domā ar "atraisīšanos". Ja mēs mirstam un
pamostamies augšāmcelšanās rītā, mums šis nāves miegs liksies kā viena
sekunde, kā viens mirklis, kā atpūta pēc smaga darba. Atklāsmes grāmatā
14. nodaļā ir teikts: "Es dzirdēju balsi no debesīm sakām:
"Raksti! Svētīgi mirušie, kas mirst iekš Tā Kunga no šā brīža. Tiešām,
saka Gars, lai tie atdusas no savām pūlēm, jo viņu darbi tos
pavada."" (13. p.)
Kāpēc sātanam ir tik svarīga dvēseles
nemirstības mācība? Tā padara mūs vienaldzīgus par mūsu mūžīgo
likteni. Ja mana dvēsele ir nemirstīga, par ko tad man uztraukties? Es dzīvošu,
vienalga - Debesīs vai ellē. Šī mācība izkropļo Dieva raksturu.
Dievs tiek attēlots kā sadists, kas nepaklausīgajiem cilvēkiem liks ciest mūžīgas
mokas ellē. Padomājiet tikai, kas tā būs par Paradīzi, aiz kuras robežām
atskanēs mūžīgi ellē degošo cilvēku vaidi un sāpju kliedzieni!
Kādam Dievam Jūs kalpojat? Kādu Dievu Jūs pielūdzat? Vai Jūs kalpojat Dievam, kas
ir mīlestības Dievs, vai Dievam, kas vienus paņem pie sevis Paradīzē, bet
citus tur ellē mūžīgi spīdzinot? Ko nozīmē "viņi degs mūzīgi mūžam"?
Par to - nākamajā tēmā "Debesis un
elle"
Bībeles izpētes materiālu satura rādītājs
|